Afstand en herplaatsing.

Afstand doen

Tijdgebrek, allergie, een situtatie waardoor het niet meer mogelijk is voor de stinkdieren te zorgen, een ongewenst nestje… Iedereen heeft zo zijn of haar redenen waardoor het noodzakelijk kan zijn om afstand te doen. De stinkdieren zijn altijd welkom. Het kan echter mogelijk zijn dat er simpelweg door drukte, gebrek aan ruimte en tijd geen plaats is om nog extra stinkdieren op te nemen. In zulke situaties kan men op een wachtlijst worden gezet en natuurlijk wordt er dan, wanneer er plaats is, zo snel mogelijk contact opgenomen.

De procedure;

Bij ontvangst van het stinkdier wordt globaal de conditie en gezondheid gecontroleerd. Er wordt gelet op; vacht, parasieten, gebit, oren, ogen, nagels, gewicht en mobiliteit. Er wordt een afstandsformulier getekend en de bijdrage in de opvangkosten gevraagd. De eerste periode gaan stinkdieren in quarantaine. Ze zullen behandeld worden tegen parasieten, gechipt en gecastreerd/gesteriliseerd (indien dit nog niet is gedaan). Ook wordt geobserveerd hoe het gedrag en karakter is. Na deze periode worden ze geļntroduceerd bij de andere stinkdieren, worden er foto's gemaakt en wordt de stinkdieren op de website geplaatst zodat er een nieuw baasje gevonden kan worden.

Mensen die afstand willen/moeten doen kunnen contact opnemen met Stichting Het Stinkdier om te kijken of er plaats is en wat de bijdrage in de kosten zijn. Dit kan via een e-mail naar hennie@stichtinghetstinkdier.nl of gerritdepostduif@zonnet.nl. Als er plaats is kan er een afspraak worden gemaakt om de stinkdieren langs te brengen. Er wordt dan een afstandformulier opgemaakt en de opvangkosten dienen contant te worden betaald. Alle stinkdierenspullen mogen worden meegegeven, de opvang kan ze altijd gebruiken!

Herplaatsing

Bij het herplaatsen hanteert Stichting Het Stinkdier een aantal criteria waaraan in de nieuwe thuissituatie van stinkdieren voldaan moet worden. De minimale oppervlakte die de stichting hanteert is 20 m2 voor 2 stinkdieren. Voor elk bijkomend stinkdier dient nog eens 5 m2 gereserveerd te worden. De opvangers hebben vaak een slechte start gehad en we willen nu het beste voor hen. Daarom verlangen wij van de mogelijke nieuwe eigenaar dat ze of al goed zijn geïnformeerd of al ervaring hebben met stinkdieren. Natuurlijk staan we ook na de herplaatsing klaar met raad en daad.

Alle herplaatsbare stinkdieren zijn gecastreerd of gesteriliseerd en gechipt.

Bij het herplaatsen wordt er een overeenkomst getekend. Hierin staan een aantal voorwaarden, zoals dat het stinkdier te alle tijde terug kan naar de opvang. Tevens mag een dier nooit zonder overleg worden verkocht of weggegeven aan een derde. Als de opvang het eens is met de nieuwe plek, is het akkoord, maar anders moet het dier terug naar de opvang. Daarmee geldt dus ook dat als je een dier zoekt voor bij een stinkdier die je al hebt, het stinkdier van de opvang in geval het niet klikt altijd terug moet komen. We kunnen dan altijd kijken of het met een ander beter lukt. Tevens wordt er voor alle stinkdieren die worden herplaatst een bijdrage gevraagd in de opvangkosten.

Herplaatsbare stinkdieren:

Moby is een mannelijk champagne kleurig silverback stinkdiertje. Hij is geboren op 1 juli 2009. Hij kan overweg met andere stinkdieren maar heeft wel wat tijd nodig om te wennen. Een echte knuffel zal hij nooit worden en schiet bij de geringste beweging weg. Moby is graag in de buitenlucht.

Stinky is een mannelijk zwart swirled stinkdiertje. Hij is geboren in 2011. Hij heeft flink wat littekens en mist een teentje en zijn twee oortjes. Vermoedelijk is dit gebeurt bij een handelaar waar hij tijdens de voortplantingstijd tussen andere ongecastreerde mannetjes heeft gezeten. Dit leidt vaak tot hevige gevechten. Stinky is erg vriendelijk. Hij is echter niet zo zindelijk.
Nymph is een bruin swirled dames stinkdiertje. Ze is als pupje gevonden in een natuurgebied in 2011. Ze is niet van de knuffelige maar komt wel lekkers uit de hand aanpakken. Ze is graag buiten en erg actief. Ze was binnengebracht met Lyme ziekte maar daar is ze inmiddels van genezen. Nymph is niet ontklierd.