Educatie.

Schoolpresentatie van Hanneke

In april werd de stichting benaderd ivm een schoolpresentatie. Na veel mailwisselingen kregen we een geprinte versie toegestuurd, wat een prachtig stukje drukwerk was dat geworden! Toen kwam ook de hamvraag; of we op school langs konden komen om een stinkdier in levende lijve te laten zien. Hanneke deed haar presentatie en deze was zo mogelijk nog beter dan de papieren versie. Een beamer verzorgde beeldmateriaal en als klap op de vuurpijl kwam Flynn te voorschijn. Flynn gedroeg zich voorbeeldig en Hanneke kreeg voor haar presentatie een dik verdiende 9 1/2!

Hanneke gefeliciteerd met je fantastische cijfer!

Dierenambulance Kennermerland

Op 2 oktober 2011 stond de stichting op de Open Dag van Dierenambulance Kennemerland. Het was een druk bezochte dag en er is veel informatie verstrekt. De nieuwe stinkdierenbak heeft de vuurdoop goed doorstaan. We willen alle medewerkers bedanken voor alle hulp, zonder deze hulp hadden we de dag niet bij kunnen wonen. De stinkdieren hebben zich voorbeeldig gedragen en trokken veel bekijks. Een fotograaf heeft een fotoverslag gemaakt, klik hier om deze te bekijken.

Onderzoek RIVM

In september 2010 werd de stichting gevraagd mee te werken aan een onderzoek naar parasitaire wormen bij stinkdieren in Nederland. Omdat we regelmatig te maken hebben met worminfecties leek ons dat een reuze interessant onderzoek en hebben toegezegd mee te werken. In april 2011 kwamen 3 onderzoekers (2 dierenartsen en 1 parasitoloog) van het RIVM langs om een kijkje te nemen in de opvang. Ze wilden een idee krijgen hoe de stinkdieren werden gehouden en of er eventuele tips gegeven konden worden qua quarantaine en het verzamelen van mestmonsters. De onderzoekers waren aangenaam verrast toen ze de opvang zagen en we zijn overladen met complimenten. Het onderzoek is nog gaande maar het lijkt erop dat bepaalde ontwormingsmiddelen minder goed werken bij stinkdieren en dat minimaal 4 x per jaar ontwormen waarschijnlijk niet afdoende is. Dat stinkdieren bijzonder gevoelig zijn voor wormen wisten we al. Maar dat er ook zoveel verschillende wormen voorkwamen was best een verrassing. Tot nog toe zijn er 6 verschillende soorten wormen aangetroffen waarvan er een aantal ook hele vervelende klachten kunnen veroorzaken bij mensen. Het onderzoek loopt nog steeds en zodra deze is afgerond zullen we de informatie verwerken op de site.

Frettendag

In juli 2011 stond de stichting op uitnodiging op de jaarlijkse frettendag van frettenvereniging Frettig Gestoord. Er is die dag redelijk veel informatie gegeven. Voor velen was het niet bekend dat stinkdieren niet tot de marterachtigen behoren en dus niet verwant zijn aan fretten.

Belgische studenten

In het voorjaar van 2011 kregen we een verzoek van een groepje studenten van de Hoge School in Gent (BelgiŽ) om hen te helpen bij een project. Ze moesten van school een presentatie doen over stinkdieren. Nu worden er wel stinkdieren gehouden in BelgiŽ maar het viel niet mee om een organisatie te vinden waar ze op bezoek konden komen. Dus weken ze uit naar Nederland en reisden 185 km af naar De Meern. Petje af hoor! Na ontvangst van de studenten werden er vragen gesteld en vooral veel foto's gemaakt van de stinkdieren. De reactie van de studenten;

"Wij zijn een groepje studenten van de hogeschool in Melle in BelgiŽ. Voor ons schoolproject moesten we ons verdiepen in het leven van het stinkdier. Tot onze grote spijt vonden we daar bijna geen informatie over. Toen vond ťťn van ons de website van Stichting Het Stinkdier. Hier waren ze zeer enthousiast om ons te ontvangen, en we hebben daar een bijna onuitputbare bron van informatie gevonden bij Kim en Hennie. Bij ons bedrijvenbezoek aan Stichting Stinkdier hebben we spijtig genoeg ook moeten vaststellen dat niet iedereen in staat is om een goed baasje te zijn voor deze speciale dieren. We stonden wel verbaasd van het aantal soorten stinkdieren die er bestaan en hun verschillen ten opzichte van elkaar. Het was dus enorm leerrijk voor ons als compleet onwetende studenten. De kers op de taart kwam aan het einde van ons bedrijvenbezoek aan de stichting toen we deze dieren in levende lijven zagen en we ze zelf in onze armen mochten houden. Een onvergetelijk moment.

Nynke, Faith, Pieter, Lien en Amy"

Artis

In het najaar van 2010 is de stichting benaderd door Artis. De dierentuin gaat een aantal nieuwe buitenverblijven creŽren en wilde informatie over stinkdieren om te kijken of deze mogelijk tot de nieuwe bewoners zouden kunnen behoren. Na wat mailwisselingen kwamen twee dierverzorgers langs om de stinkdieren live te ervaren. Het was een gezellige en leerzame avond. Er is uitgebreid geÔnformeerd over het dieet, gedrag en huisvesting. De dierverzorgers zagen natuurlijk meteen hun kans schoon om enkele stinkdieren te hanteren en van dichtbij te bekijken. Voor Artis blijken stinkdieren minder geschikt te zijn voor in het nieuwe buitenverblijf. Door hun nachtelijke leefritme en de winterrust zouden ze slecht te zien zijn voor het publiek. Er zal verder gekeken worden naar andere dieren die beter zichtbaar zijn tijdens de openingstijden van de dierentuin.

Dierenbescherming Zeist e.o.

Af en toe komen er via de Noodopvang van de Dierenbescherming Zeist e.o. stagiaires langs bij de lokatie De Meern als onderdeel van hun stageperiode. Ze helpen dan mee met schoonmaken van hokken, nagels knippen en andere typische klussen die moeten gebeuren bij een dierenopvang. Daarnaast krijgen ze uitvoerige uitleg over stinkdieren en hun huisvesting, voeding en gedrag. Natuurlijk is er ook wel tijd en ruimte om even met de stinkdieren te spelen en te knuffelen. Na een lange dag gaan de stagiaires vaak met een voldaan gevoel en tuitende oren weer naar huis met een hoop interessante verhalen.